Power BI – A Microsoft Önkiszolgáló BI megoldása kis / közép vállalatok részére

1. Definíció:

Kővári Attila (http://www.biprojekt.hu/) megfogalmazása alapján: „Önkiszolgáló üzleti intelligencia rendszereknek nevezzük azokat a rendszereket, amelyek segítségével az üzleti felhasználók önállóan, saját eszközeik segítségével képesek összeállítani és karbantartani olyan adatbázis alapú üzleti alkalmazásokat, amelyek döntéstámogatási célt szolgálnak”

2. PowerPivot:

A Microsoft Excel Pivot táblás megoldását sok adatelemző ismeri, használja. Az önkiszolgálás lényege abban rejlik, hogy a felhasználók a részükre biztosított hozzáférésekkel hozzányúlhatnak az Excel 2013-ban már bővítményként megtalálható PowerPivot-on keresztül az adatforrásokhoz (sok adatforrást össze lehet kapcsolni), és összehúzogatni az adatforrásokból az elemezni kívánt tény és dimenzió adatokat. A PowerPivot saját beépített tabuláris adatbázis-kezelőt alkalmaz, amely a behúzott adatokat 1:10 arányban tömöríti, ideális esetben az egész tömörített adatbázist memóriában futtatja, és ezzel egy látványosan gyors megjelenítést, felhasználói élményt produkál. A vizuális élményt az újabbnál újabb bővítmények megjelenése is támogatja, van már Power Query megjelenítő animált diagramokhoz, és van már Power View is.

3. Informatika:

Tudni kell azt is, hogy a megoldáshoz informatikai támogatás és előkészítés is szükséges:

  • A vállalat relációs adatbázisán jogosultsági rendszert kell ehhez konfigurálni
  • A vállalat relációs adatbázis tartalmát sok esetben adattárházba és/vagy OLAP adatbázisba kell rendszeres frissítéssel áttölteni
  • Az adattárházakra / OLAP adatbázisokra adatmodelleket kell készíteni, amelyek megtámogatják az adatelemző felhasználók amúgy önálló munkavégzését.

Az utóbbi igen komplex feladat. Már az adattárház kialakítási mély adatbázis és relációs ismeretet igényel. De a felhasználók nem tudnak értelmezni és kezelni 10-20 táblánál és adatkapcsolatnál többet egyszerre, ezért olyan denormalizált OLAP adatbázisra, vagy részükre készített összekapcsolt View-kra van szükségük, ahol mindent egyben látnak, mint egy hatalmas Excel táblában, és abból válogatják össze maguknak PowerPivot-ban azokat a mezőket, amelyekkel dolgozni fognak.

4. Költségek:

  • A „Desktop BI” egy relatív egyszerű felállás. Mindent egy gépre kell telepíteni, akár egyetlen notebook-ra sok memóriával (4-8 GB RAM). Kell hozzá Excel PowerPivot-tal, Add-In-ek, adatforrások igény szerint
  • „Departmental BI” már használ egy SQL adatbázis szervert helyben. Van SharePoint szerver is. Licencelés szempontjából olcsóbb, ha ez a kettő egy gépen van. Foundation-nel csak megjeleníteni lehet a feltöltött BI-os Exceleket, dolgozni bennünk nem nagyon. SharePoint Online alapból nem rendelkezik BI-os képességekkel
  • Nagyvállalati környezetben terhelés megosztás, rendelkezésre állás miatt minden külön szervereken van, több licence kell, nagyobb az IT üzemeltetési költség: több konfigurálás, több karbantartás, több funkció (Reporting Server, Analysis Server, Adattárház, stb.)

Van már Power BI a felhőben is! (http://www.microsoft.com/en-us/powerbi/default.aspx#fbid=UbDuMEuFdih)

Attól függően, hogy milyen már meglévő előfizetésünk van (SharePoint Online Plan 2 és/vagy Office 365 ProPlus) a Power BI felhasználónkénti egy hónapra vetített költsége $ 20 és $ 52 között van: